Intel a GPU-agnostická neuralní komprese textur: Šance pro VRAM-omezující grafiky?

Grafický svět čelí rostoucím požadavkům na paměťový otisk moderních her, kde mnoho středně výkonných GPU s 8 GB VRAM často naráží na limity při načítání 3D assetů. Problém spočívá v častém přetahování dat z hlavní paměti, což vede k propadům výkonu a trhání obrazu. Řešením by mohlo být efektivnější uložení textur, aniž by došlo k výrazné ztrátě kvality.

Neuralní komprese textur (NTC) využívá umělou inteligenci k transformaci klasických textur na váhová pole, ze kterých se následně rekonstruují původní vizuální prvky. Tento přístup umožňuje buď zlepšit kvalitu textur při daném objemu paměti, nebo drasticky snížit paměťovou náročnost při minimálním dopadu na vizuální stránku hry.

Zatímco Nvidia již představila svou implementaci RTXNTC, která však vyžaduje silné Tensor jádra přítomné v GPU řad RTX 40 a 50, Intel pracuje na GPU-agnostické verzi, která by mohla běžet i na slabších či integrovaných grafických čipech. Video demoverze od Compusemble demonstruje kombinaci obou přístupů a ukazuje výhody v reálných scénářích: výrazné snížení velikosti dat u textur materiálů s více kanály při přijatelném výkonovém dopadu.

Testy ukázaly, že na výkonnějších kartách dokáže NTC zmenšit velikost textur až o 96 % s cca 15% propadem snímkové frekvence, zatímco na slabších GPU, bez dostatečného výkonu Tensor jader, je reálné zmenšení kolem 64 % s ještě nižší ztrátou výkonu. To může rozhodnout, zda hra vejde do omezené VRAM 8 GB karet, jako jsou modely střední třídy, nebo ne.

Implementace NTC ale vyžaduje, aby ji herní vývojáři integrovali přímo v enginu nebo nástrojích pro tvorbu assetů. Nelze ji jednoduše aplikovat retrospektivně přes ovladač na existující tituly, což znamená, že reálné rozšíření potrvá až do budoucích herních projektů. Přijetí závisí na ochotě studií investovat čas a prostředky do nové technologie a na výsledné kvalitě obrazu, která nesmí působit „uměle“ či genericky.s

V konečném důsledku rozhodne kombinace technických omezení, kvality výstupu a načasování. I když Intelův přístup otevírá cestu širšímu spektru GPU, široké přijetí přichází pomalu. Do té doby zůstávají 8GB modely stále náchylné na nedostatek VRAM, a uživatelé tak potřebují zvážit buď nákup karet s větší pamětí, nebo odkládat nasazení AI-komprese až ve chvíli, kdy bude podporována v nových hrách.