Jak Steven Spielberg inspiroval hry Medal of Honor a Call of Duty: Od autentické války k barevným kostýmům


Filmový průmysl a herní svět mají k sobě často blíž, než by se mohlo zdát. Steven Spielberg, legendární režisér, na konci devadesátých let připravoval film Zachraňte vojína Ryana. V rámci tohoto projektu nasbíral obrovské množství historických záznamů a podkladů z druhé světové války. Jenže materiálů bylo tolik, že se do filmu ani zdaleka nevešly. To se stalo odrazovým můstkem nejen pro seriál Bratrstvo neohrožených, ale také pro vznik herní série Medal of Honor.
Spielbergova vize pro Medal of Honor
Spielbergova myšlenka byla jednoduchá, ale silná: přenést autentickou atmosféru druhé světové války do herního prostředí s důrazem na filmový styl a realismus. Medal of Honor se tak stal první hrou, která dokázala nabídnout hráčům pocit, že jsou skutečnými účastníky válečných operací. Hra se odlišovala od tehdejší konkurence právě svou seriózností a respektem k historickým událostem.
Někteří vývojáři Medal of Honor se rozhodli jít vlastní cestou a založili studio, které později uvedlo na trh konkurenční sérii Call of Duty. I ta v začátcích věrně následovala Spielbergovu vizi – vyprávěla příběhy vojáků, ukazovala hrůzy války a snažila se hráče přenést na bitevní pole druhé světové války co nejrealističtějším způsobem. Tyto první díly dodnes patří mezi legendy, které ovlivnily celý žánr stříleček z pohledu první osoby.
Oblíbený youtuber Crowbcat nedávno zveřejnil novou verzi svého slavného videa, které ukazuje, jak se série Call of Duty postupně vzdálila od původní atmosféry. Zatímco dřívější díly působily vážně a reflektovaly krutou realitu válek, moderní tituly se začaly ubírat úplně jiným směrem. V kampaních se objevují fantastické a nadpřirozené prvky, zatímco multiplayer se zaplnil barevnými kostýmy a zbraněmi připomínajícími hračky. Série tak ztratila část své vážnosti a historické autenticity.
Téma autenticity je aktuální i dnes díky porovnání mezi marketingovými kampaněmi nejnovějšího dílu Call of Duty a konkurenčního Battlefieldu. Zatímco Call of Duty sází na efektní a někdy až přehnaně stylizovanou prezentaci, Battlefield se snaží držet vážnější tón a zachovat si válečnou atmosféru, která více odpovídá historickému duchu původních her inspirovaných Spielbergem.
Příběh herních sérií Medal of Honor a Call of Duty ukazuje, jak velký vliv může mít filmový průmysl na herní svět. Spielbergův důraz na realismus a autentickou atmosféru položil základní kámen žánru, který si hráči zamilovali. I když se Call of Duty časem posunulo směrem k zábavě plné fantazie a barevných doplňků, nelze zapomenout na jeho kořeny – kořeny, které sahají až k filmovému plátnu a jedné z nejautentičtějších filmových válek v dějinách kinematografie.
