Kontroverze kolem Call of Duty: Black Ops 7 – Zneužití generativní umělé inteligence?

Ve světě videoher se často mísí umění, marketing a technologie — a nově i otázka, co všechno je umělá inteligence. Hra Call of Duty: Black Ops 7 (dále jen Black Ops 7) nedávno vyvolala v herní komunitě bouři. Hlavním bodem sporu jsou tzv. „calling cards“ — grafické prvky, které si hráči odemykají — jež mají podle mnoha uživatelů velmi silné rysy stylu japonského animačního studia Studio Ghibli. A hlavní otázka: jsou tyto obrázky generované pomocí generativní umělé inteligence (GAI)?

Po vydání hry se na sociálních sítích a fórech objevily screenshoty a diskuze, ve kterých hráči tvrdí, že některé nové calling cards vypadají jako by byly vytvořeny nástroji pro generování obrázků na základě AI — a že přitom velmi připomínají styl Studio Ghibli. Zdůrazňují zvláště jednolitou barevnost, jednoduché linie a téměř „anime-pohádkovou“ atmosféru, která působí nestandardně pro sérii, jakou je Call of Duty.
Tvůrci, společnost Activision, uvedli, že ve vývoji využívají „různé digitální nástroje, včetně AI“, a že jejich kreativní proces stále vede lidský tým. Nicméně přesné určení, které konkrétní obrázky vznikly pomocí GAI, nezveřejnili.

Proč to některé hráče rozčiluje

  1. Stylová nesourodost — Série Call of Duty tradičně vsází na realistický, válečný, či taktický vzhled. Pokud se objeví ilustrace v jemném animačním stylu, může to působit výrazně mimo kontext.
  2. Etická a autorská otázka — Pokud byly obrázky generované pomocí AI, bez explicitních informací, vyvolává to otázky: byly v procesu porušeny autorská práva? Byl člověk náležitě uznán?
  3. Důvěra hráčů — Pokud vývojářská firma používá generativní nástroje a hráči nejsou plně informováni, může to vést ke zklamání či pocitu, že „kvalita“ byla nahrazena rychlým řešením.

Na platformách jako Reddit nebo Bluesky se hráči vyjadřují dost ostře. Někteří říkají, že „to je tak výrazně Ghibli styl, že to nemůže být náhoda“.
Jiní upozorňují, že samotné odhalení „ano, používáme AI“ nestačí — chceme vědět, jak a kdo obrázky vytvářel. Případ vyvolává i širší debatu o tom, jak velká by měla být transparence při využití generativních nástrojů ve vývoji her.

Dopady pro herní průmysl

Tento incident není izolovaný. V posledních letech se využívání generativní AI v herním vývoji zvýšilo — a to vyvolává potřebu jasného označování obsahu, lepší komunikace s komunitou a etické normy.
Pokud se podobné praktiky stanou běžnými bez řádného vysvětlení, mohlo by to z dlouhodobého hlediska vést k oslabení vnímání hodnoty „rukou vytvořeného“ umění ve hrách.

Kontroverze kolem Black Ops 7 ukazuje, že otázka “když je to generované AI, je to stále umění?” se přesouvá z teorie do praxe. Hráči a vývojáři jsou společně postaveni před nové standardy transparentnosti, autorských práv a estetické integrity. Ať už je pravda jakákoliv, je jasné, že téma generativní AI už není jen v laboratoři — je přímo ve hře.