Vývoj BioShock 4 v krizi: remake jedničky zrušen a vedení přetvořeno

V herním průmyslu, kde se očekávání fanoušků měří v letech, se zdá, že návrat legendární série BioShock naráží na vážné překážky. Vývoj BioShock 4, který má na starosti studio Cloud Chamber pod záštitou 2K Games, podle posledních informací neprobíhá podle plánů a ve hře dochází k zásadním interním otřesům.

Začátek problému spočívá především v nespokojenosti vedení vydavatelské společnosti s dosavadním směrem projektu. Hlavním kamenem úrazu je příběh, který měl podle očekávání představovat silné jádro nové kapitoly série, ale podle interních hodnocení vyžaduje rozsáhlé přepracování. V nadcházejících měsících tedy čeká vývojáře zásadní revize narativních vrstev hry, což pravděpodobně ovlivní harmonogram a vizi finálního produktu.

Tato nejistota se promítla i do personálních změn. Dosavadní šéfka studia Cloud Chamber, Kelley Gilmore, byla odvolána ze své pozice, zatímco původní kreativní ředitel Hogarth de la Pante byl přesunut mimo hlavní vývojové role na pozici více orientovanou na vydavatelskou agendu. Takové kroky často signalizují pokus o reset v řízení projektu a zvýšení kontroly nad směrováním vývoje.

Současně byly zaměstnanci upozorněni na nutnost stát se „pružnějšími a efektivnějšími“, což v kombinaci s restrukturalizací vedení vyvolalo u některých obav o možná propouštění. Tlak na výkonnost a zkracování interních procesů je v herním vývoji běžný v době, kdy projekt čelí pochybnostem shora, ale může vést i ke ztrátě klíčových talentů nebo ke zvýšenému stresu ve vývojovém týmu.

2K Games se k situaci vyjádřilo diplomaticky: tvrdí, že aktivně pracují na tom, aby budoucnost BioShocku byla co nejlepší, a že jejich cíl není pouze dodat dobrou hru, ale vytvořit něco výjimečného, co překoná očekávání fanoušků. Společnost zároveň potvrdila provedené změny ve vedení a uvedla, že úzce spolupracuje se studiem, aby se našla správná cesta kupředu.

Vedle těchto vnitřních třenic vyplavovala na povrch i další nejasnost ohledně série. V uplynulých měsících se objevily stopy po zrušeném remaku původního dílu. Zdroje naznačují, že takový projekt existoval a byl zrušen v průběhu tohoto roku, ačkoliv konkrétní detaily chybí. Spekulace dále podpořil únik dat z velkého technologického úniku, kde se v interních záznamech objevilo označení BioShock RTX Remaster. Není jednoznačné, zda šlo o zcela samostatnou iniciativu, o dřívější fázi plánovaného remaku, nebo o projekt, který se v průběhu let výrazně transformoval, než byl konečně odložen.

Pro fanoušky série je to další z mnoha zklamání po dlouhé odmlce – poslední hlavní titul, BioShock Infinite, vyšel již v roce 2013 a od té doby se očekávání natlakovala do značné míry. Tvůrce původní trilogie, Ken Levine, mezitím odešel směrem ke svým vlastním projektům a pracuje na hře s jiným kontextem, která se tematicky i atmosférou může některým hráčům zdát příbuzná, ale není přímým pokračováním série.

Vývoj BioShock 4 tak stojí na rozcestí. Zda se nové vedení, přepracovaný příběh a interní restrukturalizace promění v pevnější základ pro návrat legendy, nebo zda se projekt ještě více opozdí či změní mimo původní ambice, zůstává otevřenou otázkou. Jedno je jasné: očekávání jsou vysoká a tolerance k dalším komplikacím se zmenšuje s každým dalším rokem čekání.