Alan Wake 2 přináší revoluční grafiku a vylepšené HW požadavky

Jednou z nejvýznamnějších předností loňského survival hororu Alan Wake 2 je jeho pokročilá grafická stránka. Hra následuje po Cyberpunku 2077 jako druhý velký moderní titul, který začlenil technologii path tracing, a stala se prvním titulem využívajícím technologii mesh shaderů. To je o to pozoruhodnější, že tato technologie je dostupná v rámci DirectX 12 Ultimate již několik let.

Nicméně tato grafická inovace si vyžádala vyšší HW nároky, protože podpora DirectX 12 Ultimate je omezena na grafické karty Nvidia GeForce RTX 20 a novější, AMD Radeon RX 6000 a výše, a také na grafiky Arc A od Intelu. I když se podařilo hru spustit na tehdy velmi populární GTX 1060, frame rate byl extrémně nízký.

Vývojáři ze Remedy však nezůstali stát a rozhodli se pro další optimalizaci. Již tento týden vyjde nový update, který sníží minimální HW nároky na grafické karty Nvidia GTX 1070 a Radeon RX 5600 XT, oproti původním požadavkům na RTX 2060 a RX 6600.

Alex Battaglia z Digital Foundry měl možnost patch vyzkoušet předem a výsledky jsou velmi pozitivní. Zlepšení výkonu se zvyšuje s výkonností grafické karty, přičemž v nejnáročnější lokaci dosahuje u GTX 1060 nárůstu o 45 %, GTX 1070 o 57 %, GTX 1080 o 85 % a GTX 1080 Ti dokonce zdvojnásobuje frame rate oproti starší verzi hry. Některé lokace, jako například Mind Place, nyní běží na GTX 1060 až třikrát rychleji.

Přesto nejde o univerzální zlepšení pro všechny typy grafik. U řady Radeon RX 500 nečekejte hratelný frame rate, a i přesto, že na kartách RX 5000 došlo k nárůstu výkonu, nebyl tento nárůst tak markantní. Hra již dříve běžela lépe na grafikách Pascal (GTX 10) než na starších modelech.

Zajímavě, optimalizace prospěla i některým moderním grafickým kartám, zejména řadě Lovelace (RTX 40). U RTX 4070 byl například zaznamenán 14% nárůst výkonu a 6% při zapnutém path tracingu.