Růst PC herního trhu dominuje v roce 2023

Rok 2023 se v herním průmyslu nesl ve znamení obnovy, přičemž nejvýraznější oživení zaznamenal PC segment. Podle tržních analytiků z firmy Newzoo se příjmy z prodeje PC her, mikrotransakcí a předplatného zvýšily o 8,4 % ve srovnání s rokem 2022, což výrazně převyšuje růst na trhu konzolových her, který činil pouhých 0,3 %, zatímco příjmy z mobilních her poklesly o 2,1 %.

Ačkoli trhy s konzolovými a mobilními hrami stále převyšují velikost PC trhu, s celkovými příjmy z mobilních her dosahujícími 89,9 miliardy dolarů, konzolovými hrami 52,4 miliardy dolarů a PC hrami 39,6 miliardy dolarů, zdá se, že rozdíl mezi PC a konzolovými trhy se začíná zmenšovat. Tento trend koresponduje s dlouhodobým pocitem, že PC hraní již dávno proniklo do mainstreamu. Baldur’s Gate 3, nejdiskutovanější hra roku 2023, byla nejprve vydána na PC, a pocit exkluzivity pro konzole byl na historickém minimu. Newzoo částečně připisuje růst PC segmentu pokračující podpoře ze strany vydavatelů, kteří sází na víceplatformní přístup. Je zřejmé, že i v letošních odhadech toto bude reflektováno, když více než polovina prodejů Helldivers 2 proběhla na PC.

Ačkoli se PC gaming dnes jeví jako vzrušující, představa, že průmysl se zotavuje z poklesu, může působit abstraktně vzhledem k tomu, že velké společnosti nadále propouštějí stovky zaměstnanců. Jen v únoru bylo zaznamenáno 16 000 nedávných propuštění a toto číslo je již zastaralé.

Po počátečním boomu během pandemie tržby z her podle Newzoo v roce 2021 klesly, v roce 2022 se stabilizovaly a v roce 2023 vzrostly o odhadovaných 0,5 %, což vysvětluje, proč je tento rok charakterizován jako rok „obnovy“. Firma nicméně upozorňuje, že hodiny strávené hraním výrazně klesly a poznamenává, že „90 % příjmů z nových her v roce 2023 bylo získáno pouhými 43 hrami.“